Ledande frågor stora problemet

Frågan om opinionsundersökningar  väcker engagemang bland bloggarna. Själv är jag mer upprörd över de vinklade enkäter jag får som riksdagskandidat än över mängden vanliga opinionsundersökningar.

Som riksdagskandidat förväntas jag besvara tiotals enkäter, betalda av olika särintressen. Frågorna i dessa enkäter är ibland ställda på ett så vinklat och ledande sätt att de inte går att besvara. Ofta är de också så detaljerade att enskilda riksdagskandidater omöjligt kan besitta de kunskaper som krävs för att besvara dem på ett initierat sätt.

Vad sägs till exempel om denna fråga, som jag nyligen fick från en lobbyist med intresse för djurens rättigheter: ”Anser du  att vår nuvarande fåruppfödning, där lammen föds på våren och får vara ute, inte bör få ersättas av en hårt avlad, snabbväxande ras med lammfödslar året om och en övergång till inomhusuppfödning?” Finns det något tvivel om vilket svar som önskas? Och var finns utrymmet för alternativa uppfattningar om såväl inomhusuppfödning som nya fårraser?

Även professionella PR-byråer saknar ibland den noggrannhet i hantverket som jag skulle önska. Ett exempel är Westanders stora valenkät på webben, som samlade frågor från 13 företag och organisationer. Den var tekniskt konstruerad på så sätt att varje fråga måste besvaras, hur illa den än var formulerad. Här tvingades jag således som riksdagskandidat att välja mellan att antingen säga nej till att vara med i hela enkätundersökningen med 13 organisationer och företag, eller att fylla i några svarsalternativ vars formuleringar jag inte kunde acceptera. Företrädare för Westanders förstod min kritik men hänvisade till den tekniska lösningen på webb-enkäten och möjligheten att lämna kommentarer. Det är inte acceptabelt!

För den som vill se vad riksdagskandidater tycker i olika frågor rekommenderar jag enkäter sammanställda av oberoende aktörer, som t.ex. SVT:s och SR:s valpejl. Där är frågorna visserligen ganska detaljerade, men raka och rimliga.

Debatten idag, se SvD, Expressens opinionsblogg, Proffstyckarna, HBT-sossen, Rasmus Lenefors, Kent Persson m fl.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Ledande frågor stora problemet

  1. Pingback: Ledande frågor stora problemet (2) « Lena Sommestad

  2. Pingback: Konsten att manipulera en opinionsundersökning « Hållplats Hådén

  3. Pingback: Varför publiceras vilseledande mätningar som nyheter? « Rebella unga S-kvinnor

Kommentera

