Mot det okända

Dagen efter ett katastrofval flyr jag politiken in i forskningens värld. Programmet Mistra SWECIA har årligt möte i Smygehuk. Det handlar om klimatpåverkan och klimatanpassning. Vågorna slår in över Skånes stränder. Regnet piskar. Mitt i all dysterhet minns jag en valrörelse fylld av glädje. Politik är också att orka kämpa vidare, när vinden blåser.

Det okända ligger framför mig, på flera plan. I den stora politiken. I mitt eget liv. Socialdemokraterna förlorar den riksdagsplats i Uppsala län, som jag har siktat emot. Nu får livet ta en annan vändning. Ett hopp ut i det okända.

I telefon från Köpenhamn får jag råd av Eva, min luttrade tvillingsyster. När den reaktionära politiken tar över – som i Danmark, och nu också i Sverige – då gäller det att förverkliga visionerna i mindre skala, manar hon. Det gäller att hålla lågan brinnande. Idén om gemensamma mål, bortom egenintresset.

Någonstans, djupt inom mig, känner jag ett stort lugn.

Läs också Marika Lindgren Åsbrink.

3 kommentarer

Filed under Demokrati

3 responses to “Mot det okända

  1. Ylva

    Jag tänker på dig! Jag kollade precis på personkryssen och tycker att det såg lovande ut för dig. Nu får vi kämpa vidare för ett mer jämlikt och solidariskt Sverige.

  2. Simon

    Ah, så synd om du inte kommer in, jag var en av dem som försökte kryssa in dig. Ser på Valmyndighetens hemsida att det (i skrivandets stund) bara är Östros och nån från KD som från Uppsala län har kryssat in sig i Riksdagen.

    • lenasommestad

      Tack Simon för ditt kryss! Jag har fått många kryss och är mycket glad för det. Vi har också gjort ett bra val i Uppsala, om vi jämför med riket. Men tyvärr räcker det inte ända fram!

Kommentera

