Lenas blogg om kunskap och politik

Bohuslän, 22 april 2011

På den här bloggen har jag under det senaste  året bidragit till den politiska idédebatten, som socialdemokrat med bakgrund i både forskning och politik. Det har varit en spännande tid, med valrörelse och nystart för det socialdemokratiska partiet. Jag har mött ett stort intresse för idépolitisk debatt och en lång rad spännande samtal har utspunnit sig i mina kommentarsfält.

Den intensiva debatten har varit inspirerande, men nästan 40 000 besök varje månad kräver också tid… Under de närmaste månaderna kommer jag ha mindre utrymme för min blogg, i takt med att andra uppdrag i politik och forskning växer. Därför tar jag en paus, vi får se för hur länge.

Jag är nominerad till ordförande för s-kvinnor och hoppas att du, om du är s-kvinna och intresserad av vem jag är och var jag står i politiken, vill läsa vidare under flikarna ovan ”Om mig” och ”Kampanj s-kvinnor”. Du hittar artiklar, intervjuer och annat under fliken  ”Artiklar och debatt”. Inlägg på många teman finns i arkivet över tidigare blogginlägg till höger!

Min idéplattform om S-kvinnors framtid. Mer om s-kvinnor, ”Därför vill jag leda s-kvinnorna”.

20 kommentarer

Filed under Uncategorized

20 responses to “Lenas blogg om kunskap och politik

  1. Hoppas du kommer åter. Det är ju inget överskott på den här typen av bloggar direkt.

  2. Bosse Bergkvist

    Tuta och kör, Lena! Du behövs så förfärande mycket! Må dina krafter räcka ända fram!
    kram
    b

  3. Henrik Mörth

    Tack för en suverän sida. Bloggen har gett mig mycket nya tankar och funderingar och utrymme!

    🙂

    Henrik

  4. Inga-Lisa Sangregorio

    Jag har följt dig ett par månader, efter rekommendation från en vän (tack Gudrun!), och haft stort utbyte både av det du skrivit, klokt och välformulerat, och av kommentarerna.

    ”Lycka till” kan man ju efter Per Ahlmark inte använda annat än ironiskt – men OK, låt oss återerövra det och säga lycka till med vad du kommer att göra i fortsättningen. Och håll gärna kontakterna öppna även utanför partiet – de partianslutna socialdemokraterna utgör inte mer än en dryg promille av befolkningen, vilket de/ni tenderar att glömma.

  5. Inga-Lisa Sangregorio

    Rättelse: nej en promille är det ju inte, där tänkte jag fel i hastigheten, men resten är rätt!

  6. Lena Källman

    Det är alltid lika intressant och givande att läsa din blogg och dina kommentarer till inläggen. Jag kommer att sakna den. Din röst behövs i den politiska debatten! Lycka till i fortsättningen!

  7. Förstår att ditt bloggande varit tidskrävande. Men det har varit välgörande och ovanligt intressant innehållsligt och respektfullt mot besökare. Jag tror att denna din bloggattityd bidragit till dina framgångar – so far. Tror du ska fundera på att fortsätta med kontinuerligt bloggande i en eller annan form. Både för S och för din egen del.

  8. Pingback: Det här räcker inte Ulf Kristersson och Fredrik Reinfeldt! | LO Bloggen

  9. UM

    Jag tycker att det är väldigt tråkigt. Här har har förts diskussioner som i många fall varit klargörande och infallsrika. Naturligtvis har de nyliberala trollen visat sig då och då, men på det stora hela tycker jag att det har varit både meningsfullt, intressant och givande att läsa och medverka då och då.

    Min tro är att det sättet att kommunicera påminner om diskussionsklubbarna före franska revolutionen, där debatten både var idédriven, pragmatisk och ocensurerad på gott och ont. I princip är det omöjligt att diskutera på det här sättet i dagens pappersmedia. Kanske var det möjligt för hundra år sedan då då det fanns ett större utbud av tidningar, men knappast idag, då media domineras av ett fåtal dinosaurier som alla nästintill har samma vinkel och principiella nyhetsvärdering.

    Satt i en samhällelig social kontext tror jag att individualismen kan ha en framtid, däremot inte som ett solitärt projekt. Det är denna sociala kontext som tycks återuppfinna sig på en plats som denna.

    • lenasommestad

      Tack UM, jag håller med dig och ser fram emot att återkomma… Jag har verkligen uppskattat dina kommentarer.Trollen har varit få, engagerade debattörer desto fler.

  10. Pernilla

    TACK LENA… all välgång önskar jag dig..

    nu får jag hålla till godo med det du redan skrivit, där det redan finns så mycket matnyttigt…

  11. Pernilla

    får jag även passa på att sprida en annan bloggare
    http://stardustsblogg.blogspot.com/

    Björn Johnson forskare i olika droger och sjukfrånvaron, alltid saklig och tydlig… som kunnig inom sina områden tillför han debatten viktiga faktan…

  12. Hej Lena!
    Hur skall det kunna bli jämställda vuxna av barn som uppfostras i totalt kvinnodominerade miljöer ? Ett sossemål inför valet bör vara:” Minst 40% män bland dagispersonalen”. Stimulera med pengar till kommnuner/dagisföretag som lyckas bryta kvinnodominansen.

    mvh/Tor Simonsson

    • lenasommestad

      Vi var en gång på väg att skapa mer jämstllda dagismiljöer men den utvecklingen gick i stå. Viktigt – frågan är dock vad som är bäst strategi för att driva förändring. Det tål att tänka på.

  13. Pingback: Ekot:s lördagsintervju med Kristersson var avslöjande… | LO Bloggen

  14. Janne

    Man kanske får tolka det som att de nyliberala trollen vunnit en seger? Nu finns det ju bara tomte-bloggar kvar på den röda sidan. Det här har varit min favoritblogg bland flumvänstern, och det har varit både lärorikt och en fröjd emellanåt att se hur snårig och spretig en ideologi kan vara, samt hur provocerade en del kan bli. Det är dags för oss små troll att finna några andra tomtar att leka med.

  15. Mikael Branting

    Slarva inte bort alla intresserade läsare! Tycker nog att Du ska sätta upp en ambitionsnivå för bloggen. Alternativen kanske inte behöver vara ”hyperaktiv” eller ”inte alls”. 10 inlägg om året räknat från nu?

    • lenasommestad

      Tack Mikael fr din uppmuntrande – och uppfordrande – kommentar. Jag kom till en punkt dr jag helt enkelt mste ta en paus; ibland mste man komma ifatt i livet. Men jag funderar p ditt frslag! Hlsar Lena

  16. Östen

    Efter att under flera månader så gott som dagligen läst Lenas inlägg på bloggen och de många kommerntarerna känns det litet tomt just nu även om jag till fullo förstår uppehållet (förhoppningsvis kommer Lena tillbaka) För mig har det varit oerhört värdefullt att ta del av Lenas tankar. Jag har fått en fördjupad förståelse för reformismens idebakgrund översatt till nutid.
    Jag stödde tillsammans med tusentals andra tanken på att Lena i första hand skulle bli den vår nya partordförande . I andra han önskade jag att hon skulle bli ekonimisk talesperson,medlem i arbetsutskottet eller ordförande i programkommissionen. Så blev inte fallet. Nu återstår förhoppningen Lena ska bli ordförande för kvinnoförbundet. Det skulle vara oerhört värdefullt för idedebatten i hela partiet om Lena blev vald.
    Tyvärr börjar jag misströsta. Få ledande kvinnor stöder öppet Lenas kanditatur. Det tycks åter som om partilojaliteten väger tyngst. Oförmogan att se det unika med Lena S gör mig bedrövad. Lena har ju enastående meriter. Med erfarenheter från forskarvärlden, regeringsarbete och näringslivet. Det viktigaste är dock att hon har förmågan att med utgångspunkt från socialdemokratins reformistiska idearv ställa de riktiga frågorna. Hoppas jag har fel och kvinnorna i partiet bortser från inre lojaliteter i partiet och väljer Lena.

Kommentera

