Kvinnliga erfarenheter behövs för att bygga ett starkt S

Jag gläds över Håkan Juholt starka ideologiska tal i Almedalen. Socialdemokratin stiger äntligen fram som ett parti som vill och vågar utmana borgerligheten med en egen agenda för solidaritet, jämlikhet och en hållbar samhällsutveckling.

Men jag är också bekymrad, som Tomas Wetterberg och andra, över att Håkan Juholt inte väljer att tydligare lyfta kvinnoperspektiven och jämställdheten i sitt tal. En sådan markering är viktig i ett läge när Juholt som person självklart är lättare att identifiera sig med för män än för kvinnor. Det borde heller inte vara svårt, med tanke på Håkan Juholts agenda för social rättvisa har så många viktiga beröringspunkter med kampen för kvinnors frihet och rättigheter. Hans program är utan tvekan en mycket god utgångspunkt för en offensiv jämställdhetspolitik.

Jag ser att Eric Sundström i Dagens Arena drar paralleller mellan Håkan Juholt och Göran Persson, men tyvärr utan att på djupet diskutera risken för en ny epok där kvinnors intressen hamnar på politikens skuggsida. Sundström citerar uttryck som ”en cykel till lillgrabben och en ny kappa till frun” och ”varje man en ombudsman”… Det får mig att rysa.

I förlängningen minns vi hur maktstrukturerna i partiet har sett ut: varannan damernas i främsta ledet, men där bakom en stark mansdominans på ledande maktpositioner. Jag läser i tidningen Resumé att en stark s-ledare – enligt en ”s-källa” – alltid har sett till att  ha en egen problemlösare. ”En som ser till att det är ordning i leden och gör en del våta jobb”…  ”Bland dem som haft torpedjobbet finns Pär Nuder, Sten Olsson, Hans Dahlgren, Kjell Larsson liksom hans son Jan Larsson”.

Själv hoppas jag innerligt att partiet ska hitta nya former för att skapa den tydlighet, sammanhållning och enighet som krävs för att utveckla ett starkare Socialdemokratiskt parti. Fler kvinnor på partiets toppositioner och mer av kvinnliga perspektiv behövs. Jag minns hur Lena Hjelm Wallén en gång berättade om sin tid som utrikesminister och förklarade att hennes erfarenheter som kvinna var en viktig tillgång i den manliga värld som hon arbetade i, därför att internationella kriser inte är så väsensskilda från de konflikter som varje mamma ska lösa hemma köksbordet. Det gjorde ett djupt intryck på mig.

Så rätt hon hade! Konfliktlösning handlar om att kunna lyssna, förstå och medla.

När jag som miljöminister fick ansvar för de globala miljöförhandlingarna lärde jag mig snart att förmåga att lyssna är ett oundgänglig redskap för att nå framgångar i internationell miljöpolitik. Den stora bristvaran är social kompetens. Ett exempel är klimatförhandlingarna, där förtroendeklyftan är djup mellan länderna i Nord och Syd. Den förtroendeklyftan kan vi bara överbrygga om vi förstår hur den andra sidan tänker – och varför. Framsteg kräver lyhördhet och ödmjukhet; inte bara förmåga att spela tufft i maktens korridorer.

Lena Hjelm Wallén var som vice statsminister min coach när jag kom in som nytt statsråd i regeringen våren 2002, bara ett halvår före valet. Det betydde mycket för mig, och jag önskar att alla som kom nya in i politiken skulle mötas av samma omtanke. Så är det inte ännu, tyvärr – och därför måste vi alla ta ansvar för ett parti där traditionella manliga maktstrukturer ersätts av jämställdhet på alla nivåer och en politisk vardag där nya former för dialog och kommunikation får en chans att växa. Kvinnliga erfarenheter behövs för att bygga en stark socialdemokrati!


14 kommentarer

Filed under Uncategorized

14 responses to “Kvinnliga erfarenheter behövs för att bygga ett starkt S

  1. Pingback: (S) har högre ambitioner « Görans tankar och bagateller

  2. sossemannen

    Du ger nya perspektiv och det är bra. Nu när det ser ut som att du blir inadjungerad i partisstyrelsen kanske du kan trycka tillbaka småborgerliga Olyckan Waidelich.
    Vem som helst som räknar lite grann inser ju att det omöjligen går att både få rättvisa löner, större antal välfärdsarbetare och samtidigt värdiga nivåer och regler i socialförsäkringarna med den skattekvot vi har idag.
    Det går inte ens med den vi hade 2006.

    Det behövs mer samverkan med de offentlig anställdas fack kring arbetsmiljö, rehabilitering, anställningsformer och lönesystem. De stora hav av erfarenheter som backslick-kammade cashflow-konsulter i vårdbolagen aldrig brytt sig om måste uppmärksammas. Här har vi rika mängder av kvinnors erfarenheter att använda för att förbättra liven för både personal och brukare.

    • lenasommestad

      Tack för din kommentar. Så intressant att du tar upp de offentligt anställda och deras situation. Jag tror precis som du att det behövs mer samverkan kring frågor om arbetsmiljö, anställningsformer etc. Jag skulle vilja se s-kvinnor ta initiativ till utredningar, analyser och diskussion med fackligt aktiva inom offentlig sektor. Här krävs avgörande förändringar om kvinnors ställning i det svenska samhället ska kunna stärkas.
      Det behövs också en rejäl diskussion inom S-kvinnor och hela arbetarrörelsen kring de idéer som modern ”new public management” bygger på. Detta styrsystem har sin upprinnelse i näringslivet och bidrar, som jag ser det, på flera sätt till att undergräva såväl arbetsmiljön som de anställdas status och inflytande. Vi skulle behöva diskutera progressiva alternativ, som pekar framåt.

      • Ett samarbete mellan s-kvinnorna och Gemensam Välfärd för att visa upp New Public Management i all dess nakenhet skulle inte vara så dumt!

      • sossemannen

        Varför inte slå två flugor i en smäll och både reparera relationerna med LO och bjuda in TCO-folk? Kommunal, Vårdförbundet och SKTF är te förbund med underbetalda kvinnliga medlemmar. Alla tre skulle gynnas av högre skattekvot och högre progressivitet.

        Kan du ge någr tips på läsning om new public management?

  3. roger Nilsson

    Det är lite obehagligt, men det verkar som att Håkan styr partiet mot den gammla linje, som ”Sträng” representerade. Vår gammle finansminister tyckte att,” nu får det vara nog”, om kvinnor tror att dom skall få samma lön som män då har de lång väg att vandra.
    Det verkar inte som Håkan Juholt försöker att underlätta den vandringen. Men han är så ung och påverkbar så ta honom i ”hampan” då går det säkert att prioritera i en bättre riktning.

    • sossemannen

      Tommy Waidelich visar ju verkligen vad han (inte) går för. På Almedalen bjuder han in Maria Rankka från Handelskammaren. RUT har använts i hans hem och förmögenhetsskatt är han mot. Jag ser inget gott komma från honom. Det enda goda skulle vara att andra är relativt sämre. Med relativa fördelar bygger ingen välfärdsstat.

      Feghet och intellektuell icke-heder präglar toppen i det här partiet. Ingen kommer att ifrågasätta Maastrichtfördragets krav på låg inflation som högsta mål för den ekonomiska politiken, trots den högre arbetslöshet det leder till.
      Ingen i högsta ledningen kommer att vilja höja skatterna rejält. Men det behövs för att finansiera de höjda kvinnolöner som Håkan Juholt lovat. Kombinationen av partiets auktoritära kultur och den småborgerliga inriktningen hos vissa högdjur bäddar för stora problem.

      Jag hoppas att Lena S och andra kan ge Tommy W och andra slipsnissar en hård uppläxning. Fanskapet W måste bort eller krossas politiskt.

  4. Det är oerhört viktigt det du skriver. Om S ska kunna vinna valet 2014 och vi ska få en bra politik i Sverige igen behövs kvinnoperspektivet och gott om kvinnor som företräder politiken utåt. Kvinnorna som finns hos er måste få komma fram med sina idéer och sina tankar om hur politiken ska se ut för att möta de behov som kvinnor idag har.

  5. Hej Lena

    Kunde inte låta bli att skratta åt din text……
    ”Jag minns hur Lena Hjelm Wallén en gång berättade om sin tid som utrikesminister och förklarade att hennes erfarenheter som kvinna var en viktig tillgång i den manliga värld som hon arbetade i, därför att internationella kriser inte är så väsensskilda från de konflikter som varje mamma ska lösa hemma köksbordet. Det gjorde ett djupt intryck på mig”.

    Så enkelt är det nog men vi människor krånglar till det så mycket. Nu hade jag visserligen hellre sett dig som ekonomisk talesman men det är ju inte alltid som ”man får det som man vill” 😦

    Nu gratulerar jag dig istället till din nya post, jag är helt övertygad om att du kommer att göra ett väldigt bra arbete där 🙂

    Janne

  6. Christina Wahrolin

    Jag blir varm i hjärtat över ditt inlägg Lena om kvinnliga erfarenheter…. och lika varm i hjärtat över din kommentar om Lena H W. Hon har också varit en förebild för mig i alla år, så klok, så mycket erfarenheter – kvinnlig ledarförebild.

  7. Charlotta Dahlbäck

    Har väntat länge på att du skulle få en position där du kan få använda din klokhet. Kan bara hålla med föregående talare, det är viktigt att halva befolkningen, kvinnorna också får vara med och forma politiken och att inte räknenissarna får alltför stort utrymmre, Det är mer hushållsekonomi som behövs, det är bättre att gå i förra årets modell av vinterkängorna än att frysa i väntan på de senaste. Utbildning, hälsa och ekonomisk trygghet för alla är en investering i landet, liberaliseringen är bara snabba cash för den som knuffar sig fram först i kön. Är medlem i S-kvinnor men har inte varit aktiv då jag upplevt att man har saknat energi och ”fan anamma” när det har gällt vanliga kvinnor och flickor i vårt land.

    • lenasommestad

      Tack Charlotta för ditt inlägg. Jag hoppas innerligt att vi ska kunna skapa lite ”fan anamma” för det behövs. DIn beskrivning av liberaliseringen är mitt i prick. Långsiktigt handlar det om att återskapa vårt välstånd i många dimensioner – inte bara den monetära.

  8. sossemannen

    Jag väntar fortfarande på lästips om New Public Management 😉

    • lenasommestad

      Hej. Jag har själv lärt mig om New Public Management genom ett antal olika artiklar, föreläsningar etc.; det finns nog de som kan ge bättre lästips. Ledande på detta område är företagsekonomer och sociologer, bl.a. på SCORE i Stockholm och Företagsekonomiska institutionen i Uppsala, t.ex. Anders Forssell och Kerstin Sahlin-Andersson. En introduktion som kan hittas på nätet, med spridningen av idéerna i fokus, är Kerstin Sahlin Andersson How extensive are reforms and how extensive are the effects?
      Den finns i en nyutkommen, Tom Christensen och Per Laegreid (red), Transcending New Public Management. Den har jag själv inte hunnit läsa men den verkar spännande.

Kommentera

