Vad är rättvist?

Idag skriver jag i Upsala Nya Tidning om social rättvisa, ”Tankar om ett rättvist samhälle”.

Att var och en får belöning efter sin insats i arbetslivet är en viktig idé om rättvisa, som vi kan kalla för den produktiva rättvisan. Den har varit betydelsefull inte minst  för arbetarrörelsen.

Men produktiv rättvisa är bara en aspekt av rättvisa. Många viktiga insatser görs i samhället utan betalning, och hur mycket var och en av oss får för vår insats på marknaden beror inte bara på den egna prestationen. Det beror också på tradition, position och maktförhållanden.

Inte minst för kvinnor är det viktigt att lyfta andra värden än de som produceras på marknaden och andra aspekter av social rättvisa än den produktiva rättvisan. Vissa samhällsinsatser är så värdefulla att vi inte ens talar om dem i termer av pengar eller rättvisa… De insatserna måste lyftas fram, värderas, och erkännas.

Mother and child on the beach, 1908. Joaquin Sorolla y Bastida (1863-1923)

Mother and child on the beach, 1908. Joaquin Sorolla y Bastida (1863-1923)

Annonser

13 kommentarer

Filed under Uncategorized

13 responses to “Vad är rättvist?

  1. Är inte ”rättvisa ” ett knepigt ämne, för de flesta individer med subjektiva bedömningar. Det som är rättvist för en, är orättvist för den andre.Detta gäller i högsta grad den produktiva rättvisan.Skulle man kunna enas om en enda rättvisa? Den, att varje individ har rätt till sin del av jordens resurser. Det borde vara en självklar rättvisa , Men är den det?

    • lenasommestad

      Rättvisa är en i grunden ideologisk fråga där det alltid kommer att finnas oenighet. Likväl har vi i världen kommit ganska långt, till exempel genom deklarationen om de mänskliga rättigheterna. Jag tror inte att det är varken möjligt eller önskvärt att vi någonsin blir helt eniga, men för arbetarrörelsen och i synnerhet arbetarrörelsens kvinnor är det avgörande att lyfta fler dimensioner än den produktiva rättvisan, och att argumentera och vinna stöd för sin position.

      Kan vi enas om den självklara rättvisa som du tar upp, att alla har rätt till ”sin del” av jordens resurser? Det har vi hittills inte kunnat enas om, men själv tror jag att de olika typerna av rättvisa går hand i hand, den sociala rättvisan och miljörättvisan. På alla områden måste ökad solidaritet koma till stånd. Jag hoppas och tror att insikten om jordens begränsade resurser ska stärka insikten om att solidaritet är nödvändig för mänsklig samlevnad.

  2. Olle Nilsson

    Mycket bra Lena!
    Tänker i första hand på den långa artikeln i Uppsala Nya Tidning. Du drar emellertid inte ut konsekvenserna av argumentationen som jag uppfattar som ett mycket starkt stöd för att införa någon form av medmänniskolön att erhållas under hela livet och svara mot åtminstone existensminimum.
    Olle Nilsson

    • lenasommestad

      Tack Olle. Själv tror jag att den bästa ”medmänniskolönen” är en riktigt väl fungerande socialförsäkring. Erfarenheten visar att solidariteten fungerar väl inom ramen för just generella inkomstförsäkringar, där alla medborgare ingår och där såväl ”minimiersättningar” som inkomstrelaterade ersättningar kan betalas ut. Men det viktiga är ju principen: alla har rätt till ett värdigt liv.

      • Olle Nilsson

        Just det, alla skall ha rätt till ett värdigt liv. Det har man inte om man måste förödmjuka sig och vända ut och in på sitt privatliv inför någon ofta otrevlig och nedlåtande myndighetsperson för att kunna ge sina barn en dräglig försörjning. Det är därför det är så bra med det icke inkomstprövade barnbidraget. Varför inte införa ett generellt livslångt ”barnbidrag”?
        Vi är väl alla tillräckligt barnsliga, hoppas jag, för att vara kvalificerade som mottagare.

  3. Susanne Richter

    I ” Tankar om politik ” påminner Bengt Göransson om att Olof Palme i sina stora tal aldrig hävdade vikten av en rättvis politik utan av en rättfärdig politik. Själv anser jag att det vore av största vikt att vi socialdemokrater kan återfinna begrepp som rättfärdig och solidarisk. Rättvisa, det sysslar ju barnen med tills de mognar och förmår bättre.

    • lenasommestad

      Tack, här påminner du om en ett helt annat, klokt perspektiv på hur vi kan möta försök att förvandla ordet rättvisa till något smalt och prestationsinriktat. Rättfärdighet är ett ord med långt starkare ideologisk innebörd.

  4. Mycket kloka ord! Jag tror också att vi måste inrikta oss på individens rätt .rättighet (och skyldighet ) i ett solidariskt samhälle , vilket torde ingå i en rättfärdig politik. jag håller med Susanne , att diskutera rättvisa är hårklyveri.
    Vad gäller kvinnans ställning är hennes rätt , rättighet något absolut, som utesluter diskussion om rättvisa.

  5. Mikael

    Ja rättvisa är ett ord som socialismen lagt beslag på och gjort till sitt eget under lång tid. De flesta tänker nog på syskonen som fick dela på 33 cl coca cola på lördagen, en häller och den andra väljer. Att man nu för tiden ger båda barnen 1,5 liter cola var, kan man tycka vad man vill om.. Jag tror dock att pendeln börjar svänga tillbaka, alla ser det orimliga i att ge en person som kommer för sent varje dag, enbart kollar facebook på jobbet och svarar på alla frågor med ”det har jag itne tid med”, samma löneökning som de andra. Att alla skulle ha rätt till sin del av jorden resurser faller på sin egen orimlighet, ska vi dela upp jorden i 9 miljder delar då eller? Nä tillbaka till ursprunget. Vi börjar med den liberala grundtesen: Alla har rätt till sin egen kropp.
    Sedan får man använda de företräden och talanger man föds med för att förtjäna sitt uppehälle. Och i Sverige har vi väldigt bra förutsättningar för att skapa sig ett gott liv, och vi ska fortsätta utveckla basplattan och verktygslådan för alla människor. Men jobba själv och försöka bidra så gott man kan, det ska ändå vara förutsättningen för det goda livet!

  6. Mikael! Har de liberala ideerna verkligen inte kommit längre än att alla har rätt till sin egen kropp? Din nästa mening låter som reklam för bordeller.
    De som inte har företräden och talanger ? Ska de behandlas enligt Hitlers
    koncept. Och Mikael, många i Sverige jobbar nästan livet av sig men står ändå långt utanför det ” goda livet”. Dessutom är det många fler än socialister som i sin argumentation använder ”rättvisa” , I spalten har påtalats att Olof Palme aldrig använde ordet rättvisa. att du sedan påstår att det är en orimlighet att jordens resurser bör fördelas vittnar om din tro på din särställning. Det finns krafter som kommer att ta den tron ifrån dig, se vad som händer i världen.

    • Mikael

      Det är ju just med tesen att alla har rätt till sin egen kropp som bordellerna faller. Det är ingen som någonsin kan äga dig eller dina tankar, eller det arbete du utför. Du kan välja att ge ditt engagemang eller utföra arbete mot en ersättning som du själv tycker är rimlig, eller avstå. Du måste göra dig själv tillräckligt konkurrenskraftig för att höja värdet på ditt arbete. Och på så sätt arbeta ihop kapital eller andra av jordens resurser, om det är det du strävar efter. Det är här socialismen har ett stort problem, höjer man folks löner för mycket i Sverige, så är vi plötsligt inte konkurrenskraftiga längre och folk köper hellre varorna från Kina. Man måste inse att jordens resurser är ändliga, och då blir det konkurrens om dem.

      När vi föds är vi alla lika (hjälplösa). Då måste man ha hjälp av andra människor för att överhuvudtaget överleva. Människan är social till sin natur och överlever inte själv, därför måste man ha en grundtrygghet, framförallt från familjen, men även från samhället. Men att man skulle dela upp hela jorden? Vad händer då en ny människa föds, ska den familjen då få en extra jordlott, dvs ska alla ge bort en 7miljardersdel av sina tillgångar då? Tänk alla barnlösa, som bara kommer se sig själva bli fattigare och fattigare när grannen skaffar 9 barn. Hur blir det med arv när nån dör? Nä kommunismen funkar bara inom familjen, och den borde hålla sig där. Är det förresten någon som forskat på hur stor grupp människor kommunismen funkar på? När börjar folk försöka roffa åt sig och spela maktspel på andras bekostnad? Jag gissar att gränsen går vid 20-30 pers?

      Jag håller ju med alla här om att en vettig grundtrygghet måste alla få. Frågan är vad den innebär. Tänk på Maslow tex. Man behöver mat, tak över huvudet, säkerhet, social gemenskap. Det är grunden för att man ska ha möjlighet att nå nästa trappsteg, lycka, dvs självförverkligande. Men det sista steget måste man ju ta själv, för det är olika för alla personer. Lycklig blir du först när du satt upp ett mål, arbetat hårt för det, och sen nått det, det behöver inte ha med pengar att göra. Det enda vi kan ge är grundtryggheten och lite verktyg, typ utbildning. Men det krävs hårt arbete för att bli lycklig.

      Vad är er här på forumets uppfattning om en vettig grundtrygghet? Ska alla kunna åka till Maldiverna en gång om året, eller ska man inte få nån resa alls?

      • Mikael! Du kommer med nya påståenden eller gamla,
        FÖRST! Du erkänner att om vi andra kan ta ifrån dig allt så ska du dö svältdöden utan att knota.
        Dina teser om arbete är förvillande lika en viss potentats slogan i tyskland.
        Därmed avslutar jag.

  7. Mikael

    Vem pratar om att ta ifrån någon allt de har? Vi har lagar som reglerar äganderätten i Sverige idag. Vi har lagar som reglerar ”kommunism” inom familjen, med äktenskapsbalk och arvsrätt. Vi har lagar som reglerar arbetsrätten. Vi har lagar som reglerar rätten till sin egen kropp. Inom alla religioner pratar man om att arbete är en dygd. Jag talar även av egen erfarenhet, jag är sällan så lycklig som när jag jobbar hårt på jobbet och åstadkommer något, eller bygger något på huset, eller går i tre dagar för att nå en bergstopp jag vill upp på. Det beror förstås på att jag jobbar mot mina egna mål, utan arbete är målen inget värda, utan mål är arbetet inget värt. Du får jättegärna tycka nåt annat.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s