När Socialdemokraterna är som bäst…

Så har jag landat hemma igen efter ett inspirerande förbundsmöte med S-kvinnor i Luleå. Norrbotten bjöd på natur, kultur och mycket politik. Här finns det röda Sverige, med socialdemokrater vid makten i alla kommuner. Det väcker mycket tankar om vad partiet vill och kan uträtta. En sak är klar: villkoren för välfärd och jämställdhet formas i långa stycken på lokal nivå. Här finns chansen att gå före.

För mig personligen blev det förstås en oförglömlig helg. På lördagen valdes jag till förbundsordförande för S-kvinnor. Det är det största och finaste förtroende som jag  har fått i politiken. Tack alla ni som hört av er med gratulationer och glada tillrop! I morgon börjar ett spännande jobb för att utveckla S-kvinnor och stärka kvinnoperspektivet i socialdemokratisk politik.

Fler kvinnor än män röstar på Socialdemokraterna, men kvinnor utgör bara 44 procent av partiets medlemmar.

Partiet har jämställda listor i alla val, men trots det har frågor om jämställdhet, välfärd och kvinnors villkor hamnat i politikens periferi.

En förändring behövs! När Socialdemokraterna är som bäst står  jämställdhet och välfärd högst upp på den politiska agendan.

Här mitt korta tack till ombuden och till Nalin Pekgul, som avgående ordförande.

8 kommentarer

Filed under Jämställdhet

8 responses to “När Socialdemokraterna är som bäst…

  1. Grattis
    Eller grattis kvinnoforbundet.

  2. Grattis till Dig och socialdemokratin. Du har väldigt mycket att tillföra för att utveckla socialdemokratin och politiken.

  3. Henrik Hofer

    Grattis Lena!!

  4. Håller fullständigt med tidigare kommentarer.
    Äntligen!
    GRATTIS !

  5. Pingback: Är det inte dags att släppa på prestigen, Anders Borg? | LO Bloggen

  6. Jag instämmer i gratulationerna. Går sedan framgången att växlas in i allt fler ettriga medlemmar som ställer krav underifrån och sätter fart på hela rörelsen är det ännu bättre!

  7. sossemannen

    Inför Göran Persson, Mona Sahlin, Sven-Erik Östberg och Thomas Östros har jag känt ett mycket starkt agg. De smutsar ner socialdemokratin med sitt småborgerliga inflytande. De gör att vissa människor känner sigfrämmande inför partiet.

    Att du blev vald gjorde att jag kände mer hopp. Det ska bli skönt med en socialdemokrati som är – tadam – socialdemokratisk. Att känna hopp, styrka och inspiration är viktigt. Du bidrar till det för mig.

  8. lenasommestad

    Tack för gratulationer! Nu får debatten rulla vidare…!

Kommentera

