Sanningen om kvinnors drömmar

Nej svenska kvinnor vill inte bli hemmafruar, som så många så gärna vill tro. Svenska kvinnor vill vara jämställda. Det skriver jag om i dagens Aftonbladet.

Jag har också ett nytt förslag: att vi driver en arbetslinje för män i hem och familj. Att alla män drar sitt strå till stacken där hemma är lika viktigt för samhällsekonomin, som att kvinnor bidrar på arbetsmarknaden. Att män och kvinnor ska dela lika – både i jobb och familj – är också idén som bär upp den svenska samhällsmodellen.

Låt oss förverkliga den jämställdhet som alla talar om!


7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Sanningen om kvinnors drömmar

  1. Mitt namn är Bertil Johansson, Jag föddes in i Socialdemokratin för åttio år sedan.Jag har hela mitt liv atött partiet på det sätt jag funnit bäst och klökast.
    Jag har stödröstat på andra partier av taktiska skål. Jag har även ofta blivit mycket besviken pä mitt parti. Är det verkligen så dj-la svårt att
    hålla sig till en klar ideologi. Att inte ens jämställdhet mellan kvinnor och män är ett faktum 2011 är totalt oacceptabelt. Skärpning.

  2. U_M

    Mycket bra, Lena!

  3. Kerstin Martinson

    Lena, i den här frågan visar du dig vara fem-stjärnig! ***** Jag kan bara applådera. Och Bertil, jag föddes i ett socialdemokratiskt hem för 73 år sen.
    Men mina föräldrar var aldrig partigängare. Inte jag heller förresten. Inte förrän borgerliga medier i våras drog ut i härnadståg mot den nyvalde (S)-
    ledaren – nästan innan han hade öppnat munnen! Se DNs ledare ”Inte bättre förr”. Där skribenten snarast ställer sig och ”pissar” på arbetarrörelsen.
    Då fick det vara nog!

  4. Eva Borg

    Precis vad jag tycker lika möjligheter för män som rätten till halvtid t ex! Eva Borg

  5. gt

    Klart att man vill jobba som kvinna. Det är svammel att kvinnor vill vara hemmafruar. Jag har inte träffat någon mamma som vill gå ned kraftig i standard för att bli hemmafru. Låt säga att i medeltal kanske 11.000 kr/månad i hushållet skulle försvinna vid ett sådant hemmafruprojekt. Jag lovar, det blir inte några fler semesterresor då och inte några fler renoveringar heller ;).

    • Eva Borg

      För att möta upp jämlikhetsarbetet måste man kanske kompromissa, det handlar inte om att kvinnor ska vilja vara hemmafruar, det handlar om att dela på det som finns! Något är snedvridet och jag tror inte det är rätten till heltid! däremot rätten till lika lön för lika arbete! Men rätten till halvtid för män ger en omvänd jämlikhet och är minst lika viktig för att kunna ta ett steg framåt i likabehandlingsarbetet:)

  6. Utan att vara en kvinna så känner jag mig ganska säker på att svenska kvinnor (i de fall de alls vill ha en ralation med en man) vill ha jämställda förhållanden med män som gör halva jobbet hemma och som tar halva ansvaret för hem och familj.

    Jag tror att svenska män och kvinnor vill ha möjligheten till balans mellan arbete och familj/fritid genom att vi får bukt med de upplevda kraven från arbetslivet, och genom att vi får bukt med orimliga krav på perfektion i livet i stort. Kärriär, inredning, barnuppfostran, kläder, träning, lycka, politiskt engagemang, ekologiskt ansvar, allt skall in på 24 timmar, och ofta går inte det. Första steget är att män och kvinnor tar lika stort ansvar, och nästa steg är att kraven på livet måste anpassas till den tid som finns.

Kommentera

