Klokt nej till europakten

Fredrik Reinfeldt driver på för att Sverige ska ansluta sig till Europakten (SvD). Håkan Juholt och Socialdemokraterna säger nej. Det är klokt.

Europakten är tänkt att bli lösningen på eurons kris. Därmed  fördjupar den alla de problem, som gör att euro-zonen redan idag fungerar så illa – ekonomiskt och socialt. Skuldkrisen växer, fattigdomen och ojämlikheten tilltar.

Men även de som är positiva till euron borde tänka sig för innan de förordar en snabb svensk anslutning. Europakten förhandlas nu fram i högt tempo, och i ett läge av skarp inbördes konflikt mellan Europas länder. Det är inte någon bra utgångspunkt. Väl fungerande ekonomiska institutioner måste byggas med omsorg. Det tar tid.

Eurozonens länder må känna sig tvingade att agera snabbt, trots de risker detta innebär. För Sverige, som inte tillhör eurozonen, finns det inga som skäl att binda upp sig i regelverk som skapats i panik.

22 kommentarer

Filed under EU, EMU, euron

22 responses to “Klokt nej till europakten

  1. Så här säger Joseph Stiglitz om europakten:

    ”It reminds me of medieval medicine. It is like blood-letting, where you took blood out of a patient because the theory was that there were bad humours.
    And very often, when you took the blood out, the patient got sicker. The response then was more blood-letting until the patient very nearly died. What is happening in Europe is a mutual suicide pact.”

    http://www.telegraph.co.uk/finance/financialcrisis/9019819/Stiglitz-says-European-austerity-plans-are-a-suicide-pact.html

  2. För en gångs skull är jag reaktiv och säger bara, ja jag håller med dig Lena. Känner så starkt med mina grekiska vänner som nu lever utan el, mat, vatten och värme, i Europa 2012! Det är bra att du finns, ensam är inte stark men nödvändig ibland.

  3. Ett av dina bästa och klaraste inlägg Lena. Pang på rödbetan! Jag tror att det främsta skälet till att få bort Juholt som ordförande var hans beslut att säga nej till denna självmordspakt. Jag utvecklar det lite kort på min blogg.
    Trevlig helg
    Bosse

  4. Alldeles rätt Lena. Det är dags för S att börja tala socialdemokratisk politik och sluta backa för vidrigt smutskastande journalister. Det pågår ett klasskrig mot alla vanliga människor i hela världen just nu, och de gamla S-idéerna har inte behövts lika mycket på 50 år som idag.
    Jag ser helt enkelt de infantila angreppen på Juholt som en del i detta klasskrig.
    Det kommer ganska snart en tid när dessa idéer blir alltmer eftertraktade av allt fler, och finns det inget verkligt socialdemokratiskt parti när den dagen kommer, om hela S endast värnar om Östermalmsrösterna, då går alla missnöjda vanliga svenskar till SD istället.

    • Jimmy

      Det är så j-vla tragiskt om S-väljare går till SD istället pga av en missnöjdhet som de känner. Snacka om att investerarna, överklassen, kapitalägarna etc kan skratta högt och dricka ett glas till.

      Det är YTTERST viktigt att alla medlemmar i politiska partier till vänster, alla folkrörelser (hyresgäströrelsen, fackföreningsrörelser, lokala organiseringar, sociala rörelser etc.) mobiliserar sina krafter och GÅR UT! Manifesterar, syns, protesterar, går ut och direkt pratar med medborgare och skapar opinion, skapar LEVANDE OPINION baserad på kollektivt tänkande.

      Den politiska korruption som vi ser inom S (högerkidnappningen) måste bekämpas med organisk styrka. Vi alla måste visa vad vi tycker till alla oss andra! Det är vår uppgift. Vi kan inte hoppas att nästa ledare i TV-rutan, hur vettig han än verkar vara, skall driva igenom rättvisa.

      Kraven som myllrar från de sociala rörelserna skall bära fram partiernas politik.

      Nu är eget ansvar att aktivera sig.

      LEVANDE OPINION

  5. Morgan S

    Antar att aftonbladet och högersossarna lyckats med sin gemensamma kamanj nu?!

    Juholt på väg ut, samtidigt som sossarna åter får en högerkraft i spetsen?!

    Mår, ärligt talla illa av hela skiten och känner mig om ngt bekräftad att det parti (som är jag) inte finns kvar, varför jag inte lämnar (S) utan det är (S) som lämnar mig…

    Någonstans på vägen blev partiet något annat än det ”vi” (gräsrötter) alltid ansett partiet vara…

    Högerkrafter kom in, kidnappade partiet och omvandlade det…

    När någon som stod upp för ideologin åter kom till makten, blev alla medel tillåtna, då ”kompromisskandidaten” (plöstligt) visade sig ha tänder och verkligen föreföll vilja stå upp för den klassiska synen på jämlikhet, solidaritet och rättvisa (Social Demokrati.)

    Som på en given signal, samlades alla högerkrafter inom partiet och gick till gemensam attack på alla fronter.

    Ständiga läckor, skapade. skandal efter skandal… Allt fördes fram som de vore producerade direkt från Timbro, med en precision (för att göra maximal skada) som om rent av ”Per Schlingmann” legat bakom kampanjen.

    Istället för enad front, gjordes det mycket tydligt att vad än Juholt sade, så var det en splittrad front som skulle presenteras från högersossehåll…

    På detta sätt lär partiet fortsätta hålla på till det gått under (eller blivit så litet) så att det bara rymmer (högersossarna.)

    Ironin som dess företrädare missar är att partiets motor är de som står för ideologin (vänstersossarna) medan målgruppen för högersossarnas politik (de som är farkosten) bara kommer samla sig kring socialdemokratin om den har en bättre motor än alternativen.

    (Högersossar i sig själva är ingen motor utan fripassagerare som behöver andras kraft för att ta sig fram).

    Tror ni kommer finna att det är ytterst få högersossar som kommer att kunna framstå som trovärdiga när vänstersossarna väl lämnat skutan. (M.a.o. är sannolikheten stor för att socialdemokraterna kommer fortsatta sitt ras och bli ett marginaliserat parti utan egentlig väljarbas alls.)

    Trodde ärligt talat jag aldrig ens skulle vara nära den här dagen, när jag konstaterade att jag skulle sluta rösta på socialdemokraterna. (Detta då jag i dag precis som förr brinner lika mycket och står upp lika hårt för de ideal partiet alltid stått för).

    Kan dock konstatera att jag i med den senaste tidens utveckling, inte ens känner sorg över att göra det vägval som förestår.

    Snarare känner jag ett betydligt större främlingskap med det som partiet blivit, varför det känns som ett naturligt steg att lämna den plats som inte längre är min och söka den värdegemenskap partiet övergivit någon annanstans…

    Någon måste ju ha tagit upp den fallna manteln och visa på en bättre lösning än den det nya högersossepartiet klarar av att göra?!

  6. Lassalle

    Jag är med dig Morgan.Tack för mycket fina ord.

    • Morgan S

      Tack själv 🙂
      I stunder som dessa önskar man verkligen att vi som delar samma grundsyn borde kunna hitta en gemensam plattform (där vi slapp slåss internt) för rätten att stå upp för våra värderingar.

      Till dess denna möjlighethet öppnar sig, är små möten som dessa, guldkorn… vi alla måste vårda ömt… (Vi står inte ensamma, även om tomhetens avgrund gapar vråldjup framför oss.)

      Någon gång någonstans kommer vi landa i ett nytt sammanhang där våra värderingar åter får en chans att växa sig fria och frodiga…

      Till dess… får vi brinna själva… och värma oss vid korta möten med likasinnade!

      Kommer osökt att tänka på den politska visan; Svarta tupp, som även om den beskrev fascismen (i Spanien) idag även fångar den förstörelsekraft mot vår ideologi som rasat inom det socialdemokratiska högerkrafterna… De har besegrat, krossat och skingrat oss…

      Men idéer går inte att döda!

      ”…Svarta tupp, tror Du Du vunnit?
      Säg mej vem slipade sporren?
      Svarta tupp, tror Du Du vunnit?
      Säg mej vem slipade sporren?
      Den röda tuppen har aldrig dött
      ni möts kanske i morgon.
      Den röda tuppen har aldrig dött
      ni möts kanske i morgon.

      Vind, vinden ska föra
      bort min sång om jag sagt
      vad ingen får höra.
      Vind, vad ska vi göra?
      Vinden ger jag min sång
      som ingen får höra.

      Svarta tupp, tupp svart som natten
      snart blir Din tid att förblöda.
      Svarta tupp, tupp svart som natten
      snart blir Din tid att förblöda.
      Den svarta tuppen är stor
      men segrar ej över den röda.
      Den svarta tuppen är stor
      men segrar ej över den röda…”

  7. Östen

    Nu på lördag morgon (21 jan.) hör Jag att Juholt ska hålla presskonferens i Oskarhamn och det förmodas att han tänker avisera sin avgång. Så har då högerkrafterna inom partiet lyckats. Att Juholt så länge stått emot de som velat får bort honom beror på att han haft ett stöd utanför Stockholm och att gräsrötterna inte velat ha en av dessa högerpolitiker till ny partiordförande. Jag är övertygad om att Juholt ville förändra partiet bort från det nyliberala avsteget och tillbaka till den reformistiska eran. Han underskattade dock kraften och raseriet från de som haft makten i partiet under lång tid mot en sådan kursändring. Tyvärr har Juholt själv genom sitt agerade givit de som från början var motståndare till honom möjlighet att agera. Jag tänker nu inte på lägenhetsaffären (som egentligen inte var något fel) och uttalandet om SD.s roll i försvarspolitiken (som var formellt fel som i sak går att förstå) utan på att han inte i praktisk poltik stått för de vänsteråsikter som retoriskt förts fram. Hade han bara satt ner foten och stått för sina åsikter att t.ex. skolan och vården inte skulle kunna drivas i vinstsyfte och med praktiska förslag visade hur dessa återställare är möjliga utan att valfriheten äventyras (ägandet inom skolan skulle kunna vara lärarkollektiv eller andra typer av kooperativ) är jag övertygad om att nyliberalerna inom partiet skulle ha fått det svårt att hävda att ägarformerna inte spelar någon roll.
    Om nu Juholt avgår och ”ordningen” återställs kommer hoppet om en förändring som väcktes på bloggar och insändarsidor och inläggen som gjordes inför valet av partiordförande i mars att släckas och de aktiva gräsrötterna kommer att lämna poltiken eller söka sig åt något annat håll och vi får ett parti utan inre liv med en grupp proffspolitiker som taktiskt försöka tolka vad medelklassen önskar och anpassa poltiken efter det.

  8. Morgan S: Väl uttryckt. Jag instämmer i allt du skriver.
    Även Östen uttrycker sig väl i saken.

    Bara en sak till:
    Det börjar bli allt tydligare att Sverige blivit som USA, där det är de stora korporationerna som styr och idag styr helt skamlöst mot den stora allmänhetens intressen. I USA vet, till skillnad från vad som är fallet i Sverige, varenda någotsånär informerad och politiskt kunnig person att det är på det sättet. När ska svenskarna vakna? Det verkar nämligen vara så illa även i Sverige idag, att amerikanska korporationer inte bara tillsätter den amerikanska presidenten och regeringen utan att de även bestämmer över svensk politik. Det börjar bli svängdörrar mellan de amerikanska korporationerna och det svenska politiska systemet också alltså.

    Vi har höger PR-firmor som betalar socialdemokrater för att verka för högerpolitik inne i det socialdemokratiska systemet och som ägnar sig åt smutskastning mot sitt eget parti och åt att förråda partiet.
    Vi har sett hur svenska politiker arbetar direkt åt amerikanska politiska intressen, Bildt var lobbyist åt USA vad gällde att sätta igång Irakkriget.
    Vi har sett hur en tidigare svensk socialdemokratisk partiledare och statsminister, anställts av en högerPR-firma sedan han gjort sitt inom svensk politik, avskaffat arvskatt, privatiserat delar av svensk infrastruktur, sänkt skatter för rikaste etc. etc. vilket kostat många svenskar mycket, både vad gäller hälsa och pengar.
    Vi ser hur den man som var med och genomförde Novemberkuppen, med finansavregleringarna i mitten av 80-talet, nu fått anställning som rådgivare åt Goldman & Sachs.
    Det sades, men vet inte om det faktiskt är så idag, att Maud Olofsson skulle bli rådgivare åt det amerikanska utrikesdepartementet (vad ska hennes rådgivning handla om – om detta blir eller redan är en verklighet?).
    Svenska politiska partier anställer amerikanska spin doctors för sina valkampanjer och vi har fått hit samma intensiva smutskastningspolitik som man haft länge i USA.
    Svenska unga människor utbildas av amerikanska tankesmedjor och ges stor plats i svenska massmedia för att föra ut dessa tankesmedjors idéer.

    Vi är numer nästan
    helt integrerade i The New American Century, med allt vad detta innebär av elände framöver och rivning av vårt svenska demokratiska system och välfärd. Nu lever vi i korporakrati och mediokrati. Den svenska Demokratin är död.

    Så glad att jag har min framtid bakom mig.

    • Morgan S

      Kan bara instämma…

      Tyvärr gör du en perfekt sammanfattning av nuläget…

      Min enda tröst är att allt går i cykler och så länge det finns människor som i sina sinnen inte accepterar det rådande läget (färdriktningen) då finns det alltid hopp.

      Kanske inte du och jag längre har kraften att starta en motrörelse men jag är övertygad att varje kraft ALLTID kommer mötas av en motkraft…

      Faktum är att ju värre läget är, desto större motkraft kommer det att uppstå…

      Vår tid kommer… Var så säker! (Även om vi kanske inte får vara med när höjdpunkterna uppnås…) 🙂

      • Morgan S:
        I mina mörkste stunder, och de har varit många de senaste 25 åren, har jag känt att allt hopp är ute och att nu återstår bara väntan på de slutliga och katastrofala sammanbrottet.

        Men så kommer jag att tänka på att de yngre nästan alltid börjar orientera sig i en annan riktning än deras föräldrageneration och ofta nog i den riktning som mor/farföräldrarna drev.

        Min generation, 40-talisterna, du kanske ocksså tillhör den, uppfostrades ju till en ofantlig amerikabeundran. Allt gott kom från USA, alla framsteg gjordes där. USA hade dessutom räddat oss från Hitler helt ensamt. Så kom sexiotalsväckelsen, som vi var del av, då insikterna växte om att vi hade lurats ordentligt angående vår näraliggande histroria.

        Får borgerligheten fortsätta att ljuga lika mycket som den gjort under 25 år snart och på samma sätt som när vi var barn, kommer snart en ny generation som börjar undra och som hittar och förvånas över allt man ljugit för dem om, och reagerar kraftigt. Det är denna generation vi får hoppas på, även om, som du skriver, vi inte är med när den dagen kommer. Tror dock att den kan komma snabbare än vi anar med tanke på det som sker i världen och i Europa just nu, när kapitalet blivit så totalt övermodigt, drabbats av en gigantisk hybris, och för sitt klasskrig mot oss andra helt öppet.

      • Morgan S

        Vi har mycket gemensam historia Kerstin… (Även om jag själv är från dina barns generation?!) De födda på 60-talet.

        Upplevde ändå mycket av de sista gyllene åren.

        Var säkert inte mer än 7-8 år i början på 70-talet när brorsan drog med mig till SSU (Han arbetade där, och jag fick hänga med…)

        Minnns så mycket goda saker som hände då; Min mamma bildade t.ex. tillsammans med en rad andra kvinnor, Tyresö kvinnojour. Vid samma tid satt både hon och min pappa i kommunala nämnder för (S) etc. Själv blev jag ledare i Unga Örnar… Några få år senare blev jag tom. klubbordförande för den Unga Örnar föreningen. Samtidigt började man gå på sina första ”riktiga” SSU möten i (SSU Tyresö)…

        Bäst minns jag kanske alla insamlingar, demonstrationer, torgmöten och läger etc. man upplevde under dessa år. All den gemenskap och den kraft detta skapade…

        Det var fina år. 🙂

        Sedan kom åttiotalet, med sköt dig själv och skit i andra.

        Tyckte ändå vi höll dem stången ganska bra, även om man började märka den allt mer liberala tendensen inom partiet (efter det att Palme hade mördats.) Tog det dock inte så allvarligt, när det mest var folk i kretsen kring Kjell-Olof Feldt som förde fram dessa idéer…

        Sedan gick det fort… En valförlust… 90-tals krisen och en kraftig kursändrig inom partiet för att sanera ekonomin.

        I min enfald trodde jag kursändringen vart tillfällig, där det enbart ”glömdes bort” att kommunicera ut detta till den breda massan. Men istället accelererade kursändringen så att partiet inte bara godkände privatiseringar inom vård, skola och omsorg utan kom att bli en av de drivande krafterna bakom förändringen.

        Tyckte dock fortfarande det var ganska lätt att förvara partiet ute på gator och torg (det var ju kris) och allt skulle återställas senare.

        Göran Persons ”torpprojekt” valförlusten och Monas ideologiska vingelfärd som följde därefter stängde dock den dörren nästan helt…

        Men så kom läget…

        En ny partiordförande valdes som återförde ideologin på den politiska agendan.

        Resten vet vi nu… och här står vi…

        Håller med om din omvärldsanalys och tror (som du) redan på dagens generation (de som utsätts för förändringarnas baksida.) De kommer att hitta en väg ur den enfald som råder… På sitt eget sätt.

        Men då det tar generationer att bygga ngt gott, men bara ett fåtal år att rasera detsamma, lär vi troligen bara få ana viken färdriktning det blir.

        Tycker inte det gör så mycket… (Innerst inne vet jag att den dagen kommer, när det blir ännu bättre byggt, än det vi klarade av att skapa.)

        Kanske krävs det en global rörelse för att råda bot på det strupgrepp kapitalismen tagit på enskilda länders demokratiska möjligheter…

        Oavsett vilket… Det finns goda krafter…(Du, jag och alla andra gräsrötter, ungdomarna och de som kommer efter i framtiden). 🙂

  9. /gt

    Ja, en stor, stor majoritet i Sverige är emot europakten och dylikt, här finns inte alls något folkligt stöd. Rov-kapitalismen har problem, och borden i världen håller på att vända. Rika länder i dag med problem blir fattiga länder i morgon. Fattiga länder i dag på väg uppåt, blir rika länder i morgon.

  10. Så kan du nog få uppleva ljusare tider. Jag hoppas det för min mardröm ligger i en nära framtid, nämligen äldrevården :-(.
    Min pappa auktionerades ut till lägstbjudande som barn och vad det ser ut kommer hans dotter att auktioneras ut till lägstbjudande som åldring.

    Och jag är helt överens med dig o gången sedan 70-talet, men jag var inte lika optimistisk som du under 90-talet, för jag visste att det inte handlade om något tillfälligt som skulle gå över. Minns när min man och jag satt vid frukostbordet en dag i mitten av 80-talet och läste en liten ynkllig notis om avregleringen av valutamarknaden, som beslutades utan minsta knäpp om saken i förväg.
    Vi stirrade på varandra, jag drog en djup suck och sade: ”Så var det kört då, för välfärden.” Och det var det, fast det inte drabbat så många än, fast alldeles för många redan, som det kommer att göra i en mycket nära framtid nu.
    God lycka med ditt liv och din framtid i alla fall.

    • Morgan S

      Ibland är den numerära åldern verkligen bara en siffra. (Den ger långt ifrån hela sanningen…)

      Detta forum är dock ett sammanhang där jag kanske inte vill dela med mig om just denna del av mitt livsöde (mer än att säga) att vi nog tävlar om vem som hinner först fram till den där auktionsplatsen 😉

      Ser det i vart fall som min plikt att bidra med det jag kan (efter bästa förmåga) varför jag står upp för det jag tycker är rätt och hoppas att mitt bidrag blir en del av ngt mycket större, som någonstans någon gång, gör skillnad.

      Tror också människor som du och jag har tillräckligt stor förmåga trots det haveri som pågår, att navigera oss fram till en tillräckligt funktionell situation, var vi än landar. (I vart fall fram till dess vi förlorar förmågan att föra vår egen talan.)

      Framtidens barn, det är en helt annan femma.

      Känner därför mest sorg för alla dem idag som inte orkar, som havererar och driver vind för våg i händerna på dessa profitörer. (Det är dessa som betalar det verkliga priset för det systemskifte vi genomgått…)

      Trots detta (den dystra tonen) så gäller det att se nästa stund, nästa dag, nästa drag, som en positiv möjlighet…

      Vad kan jag göra idag (istället för) vad kan jag inte längre göra, eller vad orkar jag inte just idag…

      Livet är allt för kort, för att man skall stanna… när man ger upp… (Ser hellre dessa händelser som startskott till ngt nytt.)

      Det kommer alltid en ny stund; när nytt hopp kan födas… När man åter känner gemenskapens styrka.

      Ge därför inte upp!

      Med hopp om en god framtid för dig också… (Vi är nere på nio, men vi skall resa oss upp igen…)

      Det kommer en dag…(efter varje natt) och i detta ligger själva styrkan 🙂

  11. Pingback: HEMIMAMMAS TANKAR – GRATULERAR JAN HELIN, LENA MELLIN OCH WANJA LUNDBY-WEDIN, NI VANN OCH FOLKET FÖRLORAR « HEMIMAMMA – Brinner för en grön värld med ett rött hjärta och lever livet i närhet med döden!

  12. sb

    Fick tips om din blogg via Kerstins blogg. Trodde inte att det finns någon högt uppsatt politiker som vågar stå för en blogg. Ja, Jonas Sjöstedt då förstås. Finns det fler? Nu börjar man nämligen få panikkänsla i maggropen efter det som hänt Håkan Juholt. Hur kan ett parti behandla en människa på detta sätt. Han som var så otroligt duktig i debatterna mot Reinfeldt, som inte hade en chans. Charmig så man höll på att svimma fastän jag är en 40-talisttant. Humor och lite slarvig, helt perfekt. Nu kommer sossarna att bli ett 10 procentsparti för östermalmsadeln

  13. Pingback: Kom igen Lena Sommestad | Roger Dahl

  14. sb

    Tack för att du ger dig in i striden. Det är ju inte bra detta med en eurokramare till partiledare. Man häpnar över vad som händer. Vi är ju inte blinda och döva så vi ser ju vad som pågår framför våra ögon.

Kommentera

