Korruption och ”förvaltning som business”

I veckans krönika från Arbetarrörelsens Tankesmedja skriver jag om problemen med korruption;  Korruption – en nyckelfråga för vänstern. Min tes är att vänstern måste sätta kampen mot korruption i fokus, av två skäl.

För det första är förtroende för det politiska systemet en nödvändig förutsättning för en ambitiös, progressiv reformpolitik. Ju mer vi tror på att lösa samhällsproblem tillsammans, desto viktigare är det att vårda en väl fungerande politik och förvaltning.

För det andra växer idag riskerna för korruption, på grund av marknadens insteg i offentlig verksamhet. Här krävs särskild uppmärksamhet, för att begränsa omfattningen av privatisering och marknadisering, men också för att minska riskerna där mötet mellan det privata och det offentliga redan finns (och ibland måste finnas).

Min bedömning är att frågor kring skydd mot korruption nu växer i betydelse, och att de får en tydligare ideologisk dimension. Att frågan rymmer sprängkraft blev för mig mycket tydligt i förra  veckan, när jag (den 14 november) debatterade myndigheters skydd mot korruption i riksdagen, i en kammardebatt med Konstitutionsutskottet (se snabbprotokoll). Att mer upphandling – till exempel inom den allt mer privatiserade sjukvården – ökar risken för korruption är en för moderater obehaglig sanning. Just därför behöver den diskuteras.

Problemet med korruption anknyter till den större frågan om värdegrund och etik i en alltmer privatiserad offentlig sektor. Också här ser vi hur intresset växer. Dessa frågor har nyligen uppmärksammats i en läsvärd antologi, När förvaltning blir business. Marknadiseringens utmaningar för demokratin och välfärdsstaten (Riksbankens Jubileumsfond). I denna antologi ställs ett antal skarpa frågor om vad som händer med demokrati, förvaltning och välfärd, när offentliga aktörer ersätts av privara företag. Hur påverkas politikernas möjlighet att styra? Vad händer med synen på medborgarskapet? Hur kan modborgare utkräva ansvar av privata företag?

Förvaltningspolitik brukar sällan tilldra sig stort intresse. Inför valet 2014 finns dock chansen att just förvaltningspolitiken blir en het och viktig fråga. För alla som har ett intresse av att värna en stark demokrati, är detta i högsta grad välkommet.

Jag har tidigare skrivit om dessa frågor, bland annat  här och här. Kommentar och mer i ämnet, Maja Nordström i Folkbladet. 

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Korruption och ”förvaltning som business”

  1. Korruption i samband med upphandlingar av byggen har ju varit en offentlig hemlighet åtminstone ända sen miljonprogrammet. Och när det handlar om ett bygge går det ju i alla fall teoretiskt att jämföra det man beställde med vad man fick.

  2. Ja, detta borde vara vänsterns prioriterade arbetsfält och man måste komma med verkligen skarpa förslag,: Har funderat på medborgarrevisionsgrupper, med rätt att utan hinder undersöka offentliga affärer. Sådana grupper skulle med blotta sin tillvaro dämpa försöken. Om inget görs är risken stor att SD utnyttjar frågan

  3. Hej Lena!
    Så lustigt, jag satt och lyssnade på panelen i Godmorgon världen i P1 och hörde hur man debatterade hur riksdagen gett myndigheter större möjligheter att sekretessbelägga saker och ting. För mig är det här inget annat än en skandal och framför allt är det inget annat än ett hot mot den låga korruptionen som vi har i Sverige (därav min glädje att se dig skriva om ditt engagemang för korruptionsbekämpning).
    Är inbiten sosse, men jag blir allt mer tveksam när jag hör att en ”stor majoritet” (enl. GMV) i riksdagen röstat för dessa inskränkningar i OSL.
    Får jag någon som delar min oro om jag kryssar dig till Riksdagen i nästa val? Jag vill vi ändå stödja en S-regering och inte ett upproriskt vänsterpari.

Kommentera

